lördag 31 januari 2009

Jag mår illa. Har amerikanerna tagit över?


Mona Sahlin har hållit sitt tal på Stora Torget i Västerås. Det var en pigg Mona som levererade ett par pikar till den sittande regeringen, även om jag förstås hade önskat ett lite radikalare budskap.
Men det som fångar min uppmärksamhet är i första hand inte talet eller talaren. Det är "läktaren" bakom. Där sitter en skara, antar jag, lojala partikamrater, och applåderar det som sägs framför dom. "Nytänk"? "Think outside the box"? Nej, det är bara ett gammalt trött knep från valkampanjerna i USA. Vi har alla sett dessa läktare med "supportrar", lojala fanatiker som applåderar allt som sägs och viftar med plakat/flaggor/blommor. Jag blir minst sagt illamående.
För det är ju det här:
man vill efterlikna. Inte en, utan två, delegationer, en SAP och en SSU åkte över till USA under hösten, för att bevaka Obama's presidentkampanj. Med sig har man fått käcka "(S) we can!"-slogans och just den här sortens påhitt.

Med lite efterforskning så hittar jag denna lilla film:

Det är alltså långtgående planer på att införa denna sorts "läktare". Det har varit en hel del diskussioner under hösten, om hur vårt politiska klimat alltmer närmar sig det amerikanska, med tvåparti-system och starkt fokus på person istället för politik.
Jag har inget emot att partiet har tagit initiativ till en helt ny sorts valstuga. Men de bakomliggande motiven, dem gör mig orolig. För att inte säga illamående...

, , , , , ,

3 kommentarer:

Jonas Ryberg sa...

Nåja, uppenbart ska ju miljonerna vi lagt på resor till usa synas nånstans. Men den där läktaren tyckte det verkade rätt så nöjd, som jag förstod det så ska talaren tala till publiken på läktaren.

Fast med folk bakom talaren som applåderar tänker jag mer sovjet än på the land of the free.

Jonas Ryberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nima D-T sa...

Mmm, du har nog rätt om Soviet. Och det är ju ÄNNU värre!